(Outing) Hoera, Elisabeth Donkers heeft hetzelfde als ik!

Vergeef me mijn twittercynisme enkele weken terug, teerbeminde lezer. Wat ik de voorbije weken vermoedde, bleek zondag de waarheid: Elisabeth Donkers, het personage van Karlijn Sileghem in de prestigieuze fictieserie ‘Katarakt’, heeft helemaal geen katarakt, maar RP.

RP, Retinitis Pigmentosa, tunnel vision, kokerzicht, een onomkeerbare vernauwing van het gezichtsveld, zo u wil. Tot u spreekt een ervaringsdeskundige terzake, jawel. En neen, dat is niet besmettelijk. Wel erfelijk. Vingers afknippen was er nog niet bij, maar net als Elisabeth loop ik ook wel eens een bekende voorbij zonder hem of haar te hebben gezien (en te groeten), of kruist een slecht geplaatst paaltje – zijn er andere in ons land? – mijn pad. (Stel u mijn euforie even voor toen de beruchte Bobkes van de Meir werden verwijderd). En waaraan dacht u dat dit (vraag 3 punt 1) te wijten was?

Groot is mijn tevredenheid dat vanaf volgende aflevering zal blijken dat ‘Katarakt’ geen reeks is over fruitboerkes in de Limburg, maar een Vlaamse ziekenhuisserie die zijn gelijke niet kent. RP zal dankzij Elisabeth Donkers bij het grote publiek even bekend worden als pakweg een verkoudheid of een griepje. ‘Katarakt’ zal vervolgens niet alleen de H van Humo wegkapen, maar meteen ook de Gouden Roos van Montreux en een historisch aantal Emmy’s winnen. ‘Katarakt’ zal voor mensen met RP zijn wat ‘BenX’ voor autisten moet worden. Wie de symptomen van RP vertoont, zal beduidend meer respect krijgen voor zijn/haar schijnbare stommiteiten. Het taboe voorbij!

Elisabeth en ik zullen met een gerust gemoed durven vragen of in donkere en nauwe etablissementen met te veel hoekjes en kantjes en – ondanks de fluostrip – onzichbare trapjes, wat meer licht kan gemaakt worden. Niet wij, maar de uitbaters van diezelfde etablissementen krijgen voortaan het schaamrood op de wangen, wanneer we ons hoofd vervolgens tegen hun veel te laaghangende lusters stoten. We zullen in uw gezelschap op onbekend terrein om een leidende arm durven vragen. Op de arbeidsmarkt, de grafische of visuele sector in het bijzonder, zullen onze sollicitaties niet langer worden geweerd, want het is niet omdat we eventueel ooit misschien wel eens blind worden, dat we het al zijn. Als we u negeren op straat, op café, op het werk of waar dan ook, trekt u vanzelfsprekend onze aandacht, in plaats van te denken dat we u niet willen kennen. Uw initialen moeten al SVH zijn, moest dat écht zo zijn. Op de trein hoeft u ons niet meer te bekijken als waren we afkomstig van Pluto, wanneer de conducteur ons bij nazicht van ons vervoerbewijs vraagt of het uitstappen zal lukken (ja hoor, dank u). U zal niet meer in woede of een onbedaarlijk lachen uitbarsten wanneer wij struikelen over uw wel heel erg klein uitgevallen levenspartner (hetzij uw vrouw, hetzij uw borstelbeest Yorkshire) die, laten we daar eerlijk in zijn, óns nonchalant voor de voeten liep, en niet andersom. We zullen ten gepaste tijde misschien wel een witte stok durven gebruiken (in plaats van dat enkel te overwegen) omdat iedereen nu wel weet dat er behalve blinden en zienden ook slechtzienden zijn in 1001 maten en gewichten. We zullen die stok kunnen opplooien en vervolgens een boek lezen, een foto nemen of de fiets opstappen en wegrijden, zonder aangegaapt te worden.

Dankzij ‘Katarakt’ bent u daar na de komende afleveringen allemaal van op de hoogte. Elisabeth en ik kunnen voortaan gezwind door het leven, vrij van alle complexen, gezichtsverlies is er (figuurlijk althans) niet meer bij, hoera!

e_vidimg_kata.jpg

Foto: Karlijn Sileghem alias Elisabeth Donkers staat in de trailer van ‘Katarakt’ zen te wezen, de handen in vingerloze handschoenen en de armen horizontaal in een hoek van om en bij de 110°. Een typische manier van RP-patiënten om vanop afstand te communiceren met lotgenoten. Mensen zonder RP kunnen dat niet, probeer maar.

  1. Erwin

    Hallo, Eindelijk een beetje meer erkening voor deze aandoening van de ogen. Mijn echtgenote heeft ook rp en vinden de reeks ‘katarakt’ een mooi voorbeeld. Wij hebben nog veel vragen en ik zou graag eens een gesprek willen hebben met “Elisabeth Donkers”. Veel te vaak worden wij achterna gekeken. Er was een probleem met de bekendheid van de aandoening maar dankzij ‘katarakt’ hoop ik dat er snel verandering zal komen. Wie kan mij helpen om een ontmoeting te hebben met “Elisabeth”. Ik weet ook wel dat zij de aandoening niet heeft in het werkelijke leven maar zou graag eens een gesprek hebben met haar. Groetjes Erwin

  2. HD

    Ik ben 21 en heb ook Retinitis pigmentosa. Jammergenoeg weet ik nog maar sinds deze week dat de serie helemaal niet over katarakt maar over RP gaat. Het is inderdaad goed dat onze oogaandoening eens in de media gebracht wordt…!




Geef een reactie

