Plan

Strontjaloers ben ik op mensen die tijdens een gesprek zomaar een gepast citaat uit hun mouw kunnen schudden. Een welgemikte quote van een groot schrijver of filosoof op de juiste plaats placeren én je tevens nog herinneren van wie het komt, het is een kunst. Weggelegd voor belezen mensen.

Het toeval wou dat vorige week ‘Ex-drummer’, Brusselmans’ studie van verloedering, gratis in de krantenwinkel lag. Wie een geletterde mens wil worden, moet laagdrempelig beginnen. Dat ik deze week de monstertrilogie van Lanoye ter mijner beschikking heb, is ongetwijfeld géén toeval meer. En dus vatte ik het stoutmoedige plan op om vanaf heden, elke week een befaamd literair of levensbeschouwelijk werk tot mij te nemen.

Via Lanoye en Verhulst, Haasse, Brouwers en Claus naar de échte Nobelprijswinnaars Shaw, Camus, Fo, Saramago, Grass, Coetzee, Pamuk, Lessing. En via de toegankelijke filosoof Jan Leyers richting Vermeersch, Sartre, Nietsche, Marx, Schopenhauer, Locke, Van Acquino, Socrates, Plato en Aristoteles (of misschien toch beter andersom). Ja dat is nog eens een idee om de winter door te komen. Met vergeelde cursussen van vergeten studies als leidraad.

‘Ik ben me aan het voorbereiden om ooit ’s buiten m’n grenzen te treden’, zoals Lio het in Ex-drummer zegt. U ziet, er is nog een lange weg te gaan.

  1. is het niet veel makkelijker zo’n kant en klaar citatenboeksken uit de bib te halen en van buiten te leren?

  2. Zie, dat doet zo´n festival onder critici wel, je een hoop (zij het tweedehands) citaten opleveren.

    Aan de andere kant: waarom citeren als je zelf kan schrijven? Gewoon zorgen dat je je eigen naam onder citaten krijgt, Lou. En voilà, instant citaatvaardigheid- ah ja: you make your own!

    Inderdaad, aan ambitie geen tekort. Het wordt zeker tijd dat ik terug in ons zelf-depreciërende België ben? De Spaanse mentaliteit begint me te besmetten…

  3. Lou

    @Pierre: goed idee, maar dat ga ik uiteraard niet in het openbaar toegeven.

    @Celia: ook een goed idee. Anderzijds: waarom worstelen met woorden als anderen die strijd al hebben geleverd? Alles is al eens gezegd (dát ongetwijfeld ook) … altijd al een luierik geweest, ik.

    Laat dat geen oproep zijn om meer te zwijgen, maar om opnieuw na te denken. Leve de grenzeloze ambitie! Steek maar een brok Spanje in je valies, er mag al eens wat stof opwaaien in het vaderland.

  4. Fucking hell, Lou, gij ondergetalenteerde egotripper! Deze ganse godvergeten blog is quotable!

    Hierbij wens ik nog eens te bevestigen dat Lewisiana gecertifieerd behoort tot de Allerbeste Drie Blogs ter wereld.

    Misschien moet ge met al uw leesplannen eens de chief Boeken van Cutting Edge contacteren, voor een fijne reeks.

    Tip qua klassieker en desalniettemin toch écht steengoed en écht iets voor een taalvirtuoos als jou -en alle andere Op Drie Na Beste Blog-schrijvers die dit lezen- is de roman ‘Jacques de fatalist en zijn meester’ van Diderot. En ik heb zo’n hekel aan het aanraden van boeken, dus neem dit misschien toch maar ooit eens ter harte.

    Ik moet eens nagaan of dat verhaal misschien niet in Spanje speelde.

  5. Zeer moedig! In mijn laatste jaar middelbaar heb ik voor het vak Godsdienst ‘In De Ogen Van De Panda’ van Etienne Vermeersch moeten lezen en de meest neutrale omschrijving die ik er in die dagen aan kon geven was ‘kutboek’. Maar laat dat je zeker niet tegenhouden. Oorlog en Vrede van Tolstoj vond ik dan weer wel te smaken.

    Post zeker eens een old school boekbesprekingetje! Dan weten wij ook weer wat gelezen.

  6. Excuus, het was Misdaad en Straf van Dostojevski! Ik haal die dingen altijd door elkaar… Oorlog en Vrede is misschien wel een goed idee voor in de winter.

  7. Lou

    Heren, dank voor de tips! Hopelijk doe ik er ooit wat mee: op het moment van dit schrijven zit ik namelijk nog geen letter verder in Lanoye (en geloof me, in Lanoye zitten doet ge niet voor uw plezier, of ge moest zijn man zijn) … het leven is meer dan literatuur, helaas. Maar ooit! Ooit …

  8. Goedenavond,

    In plaats van citaten te memoriseren of je kop te breken over een eigen citaat kan je ook met een mysterieuze blik voor je gaan zitten staren. Na een dertigtal seconden tover je een Mona Lisa lach op je gezicht, minzaam knikkend. Ideale oplossing voor de luie mens zoals ik.

    Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders

  9. Heeey de Lou,

    Bedankt hein.

    >Heren, dank voor de tips!

    Groeten en met een cybersigaret uittrappend met een cyberstiletto de blogcomment-tapkast verlatend om middernacht,

    Celia Ledoux




Geef een reactie

