Bekentenis

‘Of ik dat werkelijk zo’n geweldig clipje vind’, vroeg iemand me onlangs. Het ging over ‘Living Darfur’ waarmee Mattafix een Bono’ke doet. Te zien op LouTube, rechts van u. De vraag is bij deze meteen beantwoord, anders zou het daar niet te zien zijn. Al is het mij eerder om de muziek dan om de beelden te doen. ‘Alsof dat het verschil maakt’, hoor ik u zeggen. U hebt gelijk. ‘Living Darfur’ getuigt van een misselijkmakende pathetiek, in alle betekenissen van het woord, ongezien sinds Live ons met ‘Overcome’ (let vooral niet op die dode rat op Ed’s achterhoofd) een soortgelijke brok in de keel spietste.

Schichtige negertjes die plots dansen, zingen en springen wanneer de gitarist zijn nummertje opvoert. Kindjes met vragende ogen die wat later lachend achter de camera hollen. Bij de beeldmontage van ‘Living Darfur’ heeft de regisseur werkelijk alle truken van de foor uit de kast gehaald om toch maar tot een aandoenlijk filmpje te komen. Enerzijds gun je de mensen in Darfur elke seconde lol die ze maar kunnen beleven, anderzijds kan je je grote vragen stellen bij dit soort ‘ontwikkelingshulp’. Gelukkig heeft de zanger wel nog het fatsoen om zijn spasmen afgezonderd in een hutje de vrije loop te laten.

Het pleit allemaal in het voordeel van enig cynisme. En toch heeft het nummer iets aangrijpends, vind ik. Misschien heb ik gewoon een zwak voor sissisongs. Of voor kale mannen met een hoog stemmeke? Neen, alleen maar voor hun muziek, dat is al erg genoeg.

En u?

  1. Tja Lou, wreed dilemma.

    Hij schijnt lle opbrengsten aan Darfur te leveren, en wist in een interview er meteen bij te zeggen welke sterren wat hadden betaald voor het maken ervan.

    Natuurlijk hadden ze ook zó kunnen doneren, maar dat zorgt voor minder persoonlijke sympathie van het publiek en minder media-aandacht.

    Wat mijn betreft: of ik dus wrevelig over Mattafix, zijn donerende vrienden, de media of het suffe publiek moet zijn kan ik je niet zeggen. Maar ik ben het. Of misschien is het alleen de meligheidsfactor van het nummer, inderdaad ;). Als er nu eens een goodwill-nummer met ballen werd gemaakt, dan zou je waarschijnlijk geen greintje protest meer horen 😉




Geef een reactie

