Het leven zoals het is: tweelingen (slot)

Geen dertiendelige reeks: ’t is gedaan, hij muist er in alle stilte van onder. Niet als een dief in de nacht, maar als een betrapte dopingrenner uit de Tour: iedereen weet om wie het gaat en toch schreeuwt ie z’n onschuld uit. Fijn voor mij, maar wie wordt het volgende slachtoffer?

MijnInternetOplossing, de agent van de domeinnaam shoutcast.be, liet weten dat het voor hen ‘helaas niet mogelijk is actie te ondernemen’. Ook bij DNS wisten ze te vertellen dat ze mij niet kunnen verderhelpen.

‘DNS BE kan enkel tussenkomen in een aantal gelimiteerde gevallen nl. bepaalde geschillen m.b.t. de .be domeinnamen zelf of geschillen met registratieagenten die een weerslag hebben op het agentencontract dat tussen de betrokken agent en DNS BE werd afgesloten’.

Niet als het over inhoudelijke diefstal gaat dus – ik had niet anders verwacht, maar informeren kan nooit kwaad en tot wie richt je je in zo’n situatie. Het antwoord ligt in feite voor de hand: tot de houder van shoutcast.be zelf, gaf DNS me de raad. En als dat niet zou helpen, gerechtelijke stappen ondernemen (dat van ‘mijn advocaat’ was eigenlijk maar een grapje hoor jongens). Ook Ronny Weltens van eFactornet (de agent van mijn eigen domeinnaam) zegt hetzelfde in een uitgebreid antwoord, hoewel hij er eigenlijk volledig buiten staat (leve Ronny Weltens en de dienstverlening van eFactornet!).

Om maar te zeggen: veel begrip en bereidwilligheid, maar wettelijk kunnen deze mensen niks beginnen tegen dit soort praktijken en dat vind ik best vreemd. Teksten overnemen (hoe onbenullig ook, zoals in dit geval) zonder toestemming van de auteur is juridisch verboden. De bewijzen en getuigen zijn er en toch zal niets of niemand, behalve misschien een oplettende blogger, beletten dat dit opnieuw gebeurt. Want opnieuw gebeuren zal het. Wie is beter geplaatst dan hostingbedrijven en domeinnaamagenten om in te grijpen bij dit soort situaties?

Contact opnemen met de houder van shoutcast.be (wel degelijk Frederik Poppe), dat had Michel ondertussen al gedaan. Wat volgde was een redelijk hilarische mailconversatie die we in ons aller belang maar binnenskamers zullen houden. Mocht u dus ooit hetzelfde overkomen: aan de mouw van MV uit G zijn kamerjas trekken (hij moet ‘m wel aan hebben) is ook een optie. Een man met invloed, ik ga daar nooit meer ironisch over doen, beloofd. Als dat standbeeld er dan toch komt: maakt er gelijk een bronzen van! Wel op een stevige sokkel graag, of het wordt nog gepikt.

  1. Els

    Groot gelijk heb je. Vanaf nu ben ik ‘oplettende blogger’!

  1. 1 Etter op het net - Eve - Duchess of Nothing

    […] Voor het volledige relaas over de internet-dief mét nabeschouwing enmoet je hier zijn, en hier doet het enige echte slachtoffer zijn verhaal.Voor mij is de case closed, maar de man’s naam […]




Geef een reactie

