Waar rook is, is een verstokt roker

Mensen die anno 2007 roken op televisie, kunnen wat mij betreft op weinig sympathie rekenen. En dan bedoel ik niet diegene die toevallig in beeld komt met een safke tijdens het journaal. En ook niet: groep muzikanten wacht backstage om een podium ergens ten lande te betreden terwijl een cameraploeg dat registreert.

Neen, Dan bedoel ik zij die zich er van bewust zijn dat ze in beeld zijn, wegens centrale gast in een praatprogramma bijvoorbeeld. Mensen die de pretentie hebben om dan een sigaret op te steken. Ze stralen een soort misplaatst gezag uit, koppigheid ook, die hun onverzettelijke moedwil typeert. De mentaliteit van een ‘als ik wil roken doe ik dat, steek uw regels daar waar de zon niet schijnt’-aristocraat. Alsof ie het klasseverschil toch even in de verf wil zetten. Want schilderen kan hij wel. Maar mijn betrekkelijke sympathie voor ‘de grootste nog levende schilder van ons land’ is er wederom niet op vooruit gegaan. Onze ‘grootste schrijver’ maakt zich trouwens aan dezelfde zonde schuldig. Toeval?

  1. Goh, ik vind dat zolang roken niet illegaal is, rokers mogen roken waar het toegestaan is. Als een tv-ploeg een bekende roker wil interviewen op café of bij hem thuis, mag die roker wat mij betreft de ene na de andere saf opsteken.

    Maar op plaatsen waar een rookverbod geldt, zoals — naar ik aanneem — een televisiestudio, moeten ze zich ook aan de regels houden. Daar wél een sigaret opsteken, getuigt van misplaatste arrogantie. “Kijk ‘ns wat ik durf! Ik ben nogal een rebel hè?” Als je geen half uur zonder sigaret kan, moet je gewoon wegblijven van plaatsen waar het niet mag. Want als ze dan echt consequent zijn, zouden ze ook op restaurant na het eten een safke opsteken, maar ik durf wedden dat ze dat niet durven (of met een dergelijke ‘rebelsheid’ geen groot genoeg publiek bereiken).

    Ik heb er als roker geen probleem mee om even buiten te gaan stinken, waar anderen er weinig last van hebben, maar ik ben het antirookfascisme wel stilaan beu. Wat is er mis met ‘leven en laten leven’ (zelfs al is het een leven vol hoesten, kuchen en uit uw bek stinken)?

  2. Lou

    @Andhi: dat antirookfascisme vind ik er (zelfs als niet-roker) vaak ook los over. Maar ’t was mij vooral om de jongste uitzending van Lux xl te doen.
    Dat een roker thuis terwijl hij gefilmd wordt rookt, waar hij dat zonder tv-ploeg ook doet, is uiteraard maar normaal.




Geef een reactie

