Geloofwaardigheid

97% van de bus- en tramgebruikers van De Lijn is tevreden over de dienstverlening van de vervoersmaatschappij. De Lijn voerde het onderzoek zelf uit en maakte de resultaten vandaag bekend. Zeven.En.Negentig.Procent!! Mij doet dat spontaan denken aan de laatste ‘verkiezingen’ onder het bewind van Saddam Hoessein in Irak, waarbij zijn Baath-partij 99% haalde.

Zou behalve stiptheid, netheid en prijs ook het aspect klantvriendelijkheid in het onderzoek als dienstverlening worden beschouwd? Ik bedoel: afgelopen zaterdag heeft voor het eerst sinds 3 jaar een chauffeur mij nog eens vriendelijk gedag geknikt toen ik zijn bus op stapte. Maak even de vergelijking met de treinbegeleiders van de NMBS: als die niet vriendelijk zijn, zijn ze op z’n minst correct. Stap echter een bus op en de kans dat je met een van de verkeersstress opgefokte chauffeur (met alle begrip, maar reageer dat niet af op je klanten) te maken hebt, is reëel.

Ofwel manipuleert De Lijn haar resultaten, ofwel haar enquêtes, ofwel rijden de onvriendelijke chauffeurs enkel op lijn 65. ’t Zal dat zijn.

  1. Idd bijzonder verdacht … Maar toch, als ik hier thuis de bus neem, dan is men meestal vrij vriendelijk. Dat ik aan een eindhalte woon en dus meestal de enige opstappende persoon ben op een lege bus, kan natuurlijk altijd helpen. In Leuven of in A’pen ben ik idd ook al wel eens behoorlijk afgesnauwd, zeker als je je rit probeert te betalen met een briefje van 20 en de buschauffeur begint net zijn shift (maar toen heb ik wel voor niets gereden, ha!).

  2. Mochei! 97% van mijn buschauffeurs zegt altijd vriendelijk goedendag. En ik neem óók alleen maar lijn 65. (Ik vraag me toch af of jij wel niet degelijk bij me in de buurt woont?)

  3. Lou

    Ik ook … alleszins niet in dezelfde gemeente: wij hebben helaas geen zwembad van 50m … (wordt ongetwijfeld vervolgd!)




Geef een reactie

