Story-stick, een vervolg

Excuus, excuus, u zit al dágen Rijckaerthalzend uit te kijken naar het vervolg van dit stokje dat in Lewisiana werd achtergelaten en waar de eerlijke vinder een vervolg aan moet breien (de regels leest u bij Henk). Terugbezorgen aan de rechtmatige eigenaar hoeft blijkbaar niet, dus nadat mijn breinaalden weer zijn opgeborgen gooi ik het verder naar Pironik, Pierre-met-het-vieze-hoestje … en Tante Annie, zou die ook van stokjes doen?
-update- ter vervanging van pironik:  gele banaan yab misschien?

Positief verhaal:
Petra trekt de deur van het herenhuis dicht. De wind woelt wild door haar blonde haren, in de verte grommen de onweerswolken. Ze kruipt weg in de bontkraag van haar dikke winterjas en versnelt haar hooggehakte pas in poging de eerste dikke regendruppels voor te blijven. Ook het gebrek aan tijd jaagt haar op want over een kwartier al begint die opera van Puccini. Petra beseft dat maar al te goed en holt nu echt door de stad, die door de regen een zilvergrijze tint heeft gekregen. Ze wil immers de man die in de foyer van het operagebouw op haar zit te wachten, niet nodeloos irriteren. Een eerste indruk is belangrijk, daar is Petra zich zeer van bewust. Des te meer voor lady killer Sergio Furnituri, opera-freak en keihard zakenman. ‘Naar de opera gaan, wil ik wel eens doen’ schiet het door Petra’s hoofd terwijl ze het gebouw binnenstapt, ‘maar hij moet niet denken dat ik mijn lichaam ga verkopen voor een herenhuis’. Vastberaden en tegelijkertijd wat onzeker stapt ze in de richting van de foyer. Plots wordt het zwart voor haar mooie ogen. Net op tijd herpakt ze zich, om zich met een schok te realiseren dat dit niet het moment is om te laten merken dat ze vijf maanden zwanger is. ‘Dan krijg ik het huis nooit’ mompelt ze, ‘terwijl het net voor mijn dochter is dat ik het wil hebben’. In de foyer aangekomen ziet ze niet onmiddellijk iemand die aan de persoonsbeschrijving van Sergio Furnituri voldoet. Petra komt even op adem, doet alvast haar jas uit en neemt de tijd om met haar blouse, haar ondertussen toch wel erg opvallende buikje te camoufleren.

Negatief verhaal:
Petra trekt de deur van het herenhuis dicht. De wind woelt wild door haar blonde haren, in de verte grommen de onweerswolken. Er stopt een rode auto naast haar en de man aan het stuur vraagt naar de dichtsbijzijnde kruidenier. De man doet haar denken aan die beeltenissen van oude staatsmannen. Zo van die mannen met stijve kragen, strak gecoiffeerde haren en licht toegeknepen ogen. Vanuit haar ooghoek ziet Petra hoe er een boom valt op het huis twintig meter verder. Een gillende peuter loopt de voordeur uit, de straat op, enkel gekleed in een pamper. ‘Joske’ gilt ze… en haast zich in de richting van haar eigen zoontje. Dààr was hij dus al die tijd geweest! Als een doldwaze bezetene rent Petra naar het kind, maar Dame Fortuna is haar niet gunstig gezind. Welgeteld 13 schillen van bananen én een geplette kiwi bezorgen Petra dé tuimelperte van haar leven. ‘Altijd hetzelfde hier!” gilt Petra naar de oude Chinees die, zoals iedere week, de straten met groente- en fruitafval aan het bezaaien is”. “Het is een plezieligie vlijetijdsbesteding” roept de Chinees terug, terwijl hij vrolijk een handvol rotte mandarijnen richting asfalt mikt.
“Cut!”, gilt regisseur Jan Verheyen met overslaande stem. “Is het nu echt nodig om Chinezen in élke film met een spraakgebrek op te zadelen?”, bijt hij de scenarist toe. “Maal ik spleek echt zo”, probeerde de edelfigurant van Aziatische afkomst zich ondertussen te verdedigen.

  1. Eve

    Gniffel. Alm chinees figulantje.

  2. stokjesdruk is groot, maar ik heb al tegen eve gezegd dat ik het stokje aan me voorbij laat gaan, en ik heb echt nog altijd geen goesting in dit stokje…

  3. Stokje goed ontvangen. Maar er zo snel mogelijk werk van hoor!

  4. yab

    Nah, toch maar niet. ’t Is al jaren geleden dat ik nog eens fictie geschreven heb. 😉




Geef een reactie

